Stosowana Analiza Zachowania
Co to jest Stosowana Analiza Zachowania SAZ?
Stosowana Analiza Zachowania jest to naukowa metoda służąca do kształtowania i modyfikowania istotnych społecznie zachowań. Bazuje ona na licznych doświadczeniach, badaniach, teoriach i zasadach dotyczących zachowań.
W ramach Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystywane są techniki, które wywodzą się z praw rządzących zachowaniem człowieka
W Polsce termin Stosowana Analiza Zachowania kojarzony jest, a czasem wprost używany zamiennie z terminem terapia behawioralna. Jest to duże uproszczenie, które dodatkowo nie oddaje w pełni tego, czym faktycznie jest SAZ.
Metoda Stosowanej Analizy Zachowania przynosi bardzo dobre rezultaty terapeutyczne w terapii zaburzeń rozwoju dziecka, w tym autyzmu i zespołu Aspergera.
Cele Stosowanej Analizy Zachowania
Do podstawowych celów terapii metodą Stosowanej Analizy Zachowania możemy zaliczyć:
- rozwijanie zachowań deficytowych (zwiększanie częstotliwości zachowań istniejących oraz kształtowanie nowych),
- wspomaganie w radzeniu sobie z zachowaniami utrudniającymi prawidłowe funkcjonowanie społeczne,
- utrzymywanie i generalizacja efektów terapii.
Pozytywny nurt Stosowanej Analizy Zachowania
W pracy terapeutycznej szczególnie warto zwrócić uwagę na tzw. “Pozytywny nurt Stosowanej Analizy Zachowania“, gdyż według badań naukowych zastosowanie właśnie tego modelu przynosi najlepsze i najszybsze efekty. Model terapii “Pozytywnego nurtu SAZ” opiera się wyłącznie na pozytywnych wzmocnieniach.
W Polsce model terapeutyczny pozytywnego nurtu Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystywany jest z ogromnym powodzeniem w Przedszkolu Terapeutycznym Fundacji Instyt Wspomagania Rozwoju Dziecka oraz w “Placówkach Rekomendowanych IWRD“.
Cechy Pozytywnego nurtu Stosowanej Analizy Zachowania
Pośród wielu zalet Pozytywnego nurtu SAZ do najważniejszych należy zaliczyć następujące:
- głęboko personalistyczny model terapii,
- w oparciu o wyłącznie pozytywne wzmocnienia intensyfikuje ciekawość poznawczą,
- harmonizuje indywidualny i całościowy rozwój dziecka.
Dlaczego warto zainteresować się Stosowaną Analizą Zachowania?
- Skuteczność tej metody jest udokumentowana solidnymi badaniami naukowymi.
- Metoda ta przynosi wymierne korzyści zarówno samemu klientowi jak i osobom z jego otoczenia oraz całemu społeczeństwu.
Zastosowanie Stosowanej Analizy Zachowania
- Spowodowanie znaczącej zmiany w istotnych społecznie zachowaniach klienta, pacjenta poprzez wykorzystanie podejścia opartego na nauce i analizie.
- Wykorzystanie w pracy z menedżerami, korporacjami w ramach zarządzania zachowaniami w organizacji . Z technik SAZ korzystają logopedzi, trenerzy personalni, dietetycy itp.
- Uczenie zachowań potrzebnych do niezależnego życia, adekwatnych społecznie umiejętności oraz niwelowanie problemów społecznych.
Gdzie i jak się szkolić ze Stosowanej Analizy Zachowania SAZ
Wiedza z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania może być zdobywana w oparciu o szkolenia, kursy lub studia podyplomowe. Każda z tych form jest przeznaczona do konkretnej grupy odbiorców i poziomu, na którym wiedza ta ma być wykorzystywana.
E-kursy, kursy stacjonarne i szkolenia
Ta forma zdobywania wiedzy przeznaczona jest do najszerszego grona odbiorców. Mogą z niej korzystać zarówno osoby zainteresowane Stosowaną Analizą Zachowania na poziomie ogólnym, ale również osoby wykorzystujące zdobytą wiedzę do celów zawodowych. Dobrym przykładem takie kursu “uniwersalnego” jest właśnie “Kwadrans dla terapii“. Przeznaczony jest on zarówno dla osób zajmujących się profesjonalnie terapią dzieci z autyzmem, jak i rodziców czy osób zainteresowanych zagadnieniem. Przykładem kursu przeznaczonego dla osób zawodowo zajmujących się Stosowaną Analizą Zachowania do celów terapeutycznych jest III-stopniowy kurs: “Terapia behawioralna dzieci z autyzmem”. Więcej informacji na temat szkoleń z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania można znaleźć pod tym linkiem.
Studia ze Stosowanej Analizy Zachowania
Studia SAZ przeznaczone są dla osób, które planują zdobywaną wiedzę wykorzystywać do celów profesjonalnych. Szczególnie wartościowe pod względem merytorycznym są studia, których program tych studiów został opracowany na bazie wymagań Fourth Edition Task List i Fifth Edition Task List . Takie studia dają gwarancję zdobycia odpowiedniej wiedzy i umiejętności koniecznych do prowadzenia terapii i edukacji osób z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną oraz prawidłowo rozwijających się (neurotypowych). Takie studia w Polsce oferuje np. Uniwersytet Gdański.
Certyfikat Analityka Zachowania
Certyfikat Analityka Zachowania powstał w odpowiedzi na potrzeby specjalistów poszukujących efektywnej, naukowej metody pracy terapeutyczno-edukacyjnej. Twórcą Certyfikatu jest Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka, który od chwili swojego powstania prowadzi badania naukowe oraz wprowadza najlepsze standardy terapeutyczne. Obecnie IWRD jako jedyny ośrodek z Polski współuczestniczy w tworzeniu europejskich standardów kwalifikacyjnych dla analityków zachowania (artykuł na ten temat dostępny tutaj). Certyfikat opiera się na studiach ze Stosowanej Analizy Zachowania, ale największy nacisk kładzie na umiejętności praktycznego wykorzystania i zastosowania wiedzy do celów terapeutyczno-edukacyjnych.
Więcej informacji na temat szkoleń ze Stosowanej Analizy Zachowania można znaleźć w zakładce “Szkolenia z terapii behawioralnej“.
Twórcy platformy Kwadrans dla Terapii
Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku
Realizujemy i wyznaczamy najwyższe standardy terapii. W naszym Instytucie rzetelna wiedza i wieloletnie doświadczenie są z powodzeniem wykorzystywane w terapii dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. Wzorujemy się na modelu PCDI, USA. IWRD jest członkiem współzałożycielem międzynarodowej organizacji www.asai.science, której celem jest promowanie i wdrażanie najwyższych standardów w terapii. Diagnozujemy, prowadzimy liczne badania naukowe, publikujemy artykuły i wydajemy książki. Prezentujemy swoje osiągnięcia na krajowych i międzynarodowych konferencjach. Przeszkoliliśmy kilka tysięcy nauczycieli i terapeutów, zarówno w kraju, jak i w Europie. Podnosimy jakość edukacji dzięki stworzonemu przez nas ogólnopolskiemu systemowi certyfikacji.
Więcej informacji o Instytucie na www.iwrd.pl